این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

نشست اخلاق در پژوهش به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد.

انتشار : 1402/09/21 بازدید : 67
نشست اخلاق در پژوهش به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد.

این نشست روز سه‌شنبه مورخ 1402/09/21 با حضور رئیس، معاونان، مدیران، پژوهشگران و کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، در ابتدای نشست، مرتضی جعفری قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی پژوهشکده ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد: دستاوردهای پژوهشکده سوانح طبیعی در تاریخ بیش از سی ساله خود از بدو تاسیس و بویژه سالیان اخیر در حوزه پژوهش مرهون همت والای محققین، اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشکده است و ضمن قدردانی از کلیه کارکنان پژوهشکده سوانح طبیعی تاکید کرد ظرفیت‌ها و استعدادهای این پژوهشکده برای دستیابی به پیشرفت پایدار فراتر از نقطه موفق کنونی است و بر استمرار این تلاش‌ها به منظور رسیدن به رفیع‌ترین جایگاه علمی و پژوهشی با برخورداری از ارزش‌های والای انسانی تاکید نمود.

در ادامه، سخنرانان این نشست مقصود فراستخواه استاد موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و نعمت حسنی استاد دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط‌زیست دانشگاه شهید بهشتی به ارائه بحث در خصوص اخلاق پژوهشی و اخلاق حرفه‌ای پرداختند.


 مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و استاد تمام موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سخنرانی خود در نشست اخلاق در پژوهش در پژوهشکده سوانح طبیعی به تشریح مساله‌بودگی اخلاق در جامعه فعلی پرداخت و بیان داشت که اخلاق در جامعه ما تبدیل به موضوعی مناقشه برانگیز شده است و یکی از این حوزه ها، اخلاق در نهاد علم و پژوهش است.وی ادامه داد ما در وضعیت کنونی درگیر رنج‌های نالازم شده‌ایم که حاصل عدم توفیق در امر تحقیق است.فراستخواه همچنین عناصر مهم حرفه‌گری را شامل دانش و فنون خاص، آموزش‌های تخصصی و ارزش‌ها و اعتبارات دانست که هر سه مبنا و سویه های اخلاقی دارد و باید دانست که "اخلاق در ذات خود حاصل تجمعی رفتارهای آموخته شده است" و بر این مبنا در جزئیات زندگی ما و در جزئی‌ترین رفتارهای زندگی حرفه‌ای ما متبلور می‌شود.او سپس در ارتباط با فرایند هم‌انگیزشی اخلاقی در انجام حرفه اشاره کرد که شامل مراحلی چون تصور فعل در ابتدا و سپس تصدیق فعل، باور، میل، شوق، عزیمت و در نهایت انجام فعل می‌گردد. همچنین اخلاق در 9 قسم فعالیت علمی موضوعیت دارد: تحصیل علم، تعلیم علم، تحقیق علم، تبدیل علم، تبادل و تعامل علم، ترویج علم، توزیع علم، تجویز و توصیه علم و در نهایت تشخیص، تعیین و تمیز علمی. فراستخواه در بخش پایانی سخنرانی‌اش به نقدی پیرامون الگوهای رایج در ترویج اخلاق در جامعه ما پرداخت و مدل پیشنهادی‌اش را ارائه و از آن بعنوان مدل "اخلاق امکان‌ساز، توانمندساز و تسهیل‌گر" یاد کرد.


نعمت حسنی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی نیز سخنرانی خود را ذیل عنوان اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی ارائه داد و توجه به اصل "وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت" را مورد تاکید قرار داد و با ترسیم یک منشور، به ذات یگانه همگان و تابش نور واجب‌الوجود بر نهاد تمامی انسان‌ها پرداخت. توجه به نهاد مشترک انسان‌ها در واقع وجه مسئولیت اجتماعی ما را در برابر یکدیگر که از یک منبع و در یک کل بزرگ واحد قرار گرفته ایم نشان می‌دهد. او در ادامه به صفت خالق بودن پرودگار اشاره کرد و خلق اثر را در راستای این صفات یگانه الهی توصیف نمود. حسنی به نقل قولی از انیشتین در این ارتباط اشاره کرد که جهان را میدان اثر اندیشه خدا می‌دانست و از این باب حیطه حرفه‌ای پژوهشگر را نیز می‌توان حیطه آفرینش و خلق اثر او عنوان کرد. ایشان بیان نمود که پی‌گیری و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی گرچه ممکن است به آسایش تن نیانجامد اما آرامش روح را در بر خواهد داشت و احساس خوشبختی تنها در سایه زیست اخلاقی، رسیدگی به مردم و رعایت ارزش‌های جهانشمول اخلاقی ممکن خواهد بود. حسنی در پایان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نسبت بین عدالت و اخلاق بیان داشت که اخلاق به معنای آسان‌گیری در رعایت عدالت و اجرای آن نیست و خوش خلقی به معنای چشم‌پوشی از اصول حرفه‌ای نمی تواند تعریف شود بلکه در ارتباط با قوانین و مقررات، رعایت ضوابط عین اخلاق‌مداری است.

دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرائی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران
دوره‌های آموزشی
نشست‌های تخصصی
مقالات
کتاب‌ها
امکانات و تجهیزات