نشست برخط «بررسی نقش و کارکرد سیستم حملونقل در مدیریت بحران» در روز شنبه 12 اسفند 1402 توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، پنجاه و یکمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران با موضوع «بررسی نقش و کارکرد سیستم حملونقل در مدیریت بحران» در روز شنبه 12 اسفند 1402 توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد.
این نشست با سخنرانی دکتر مهدی مهری مدیرکل دفتر مدیریت پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، مهندس عبدالله نوروزی معاون سابق وزیر راه و ترابری، مهندس حسین میر شفیع مشاور و نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و دکتر محمود رضا کی منش مدیر پروژه آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران) برگزار شد.
مهدی مهری مدیرکل دفتر مدیریت پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، داراییهای ارزشمند کشور در حوزه راه و راهآهن و آزادراه را برشمرد و بر ضرورت بهروزرسانی، ارزیابی و تحلیل ریسک سوانح در حوزه حملونقل بهمنظور شناخت صحیح مسائل این حوزه تأکید نمود و افزود: شبکه حملونقلی علاوه بر ایفای نقش دارایی برای کشور، در بحث مدیریت بحران نیز نقش بسزایی دارد.ایشان در خلال صحبتهای خود به اهمیت زیرساختهای حملونقل کشور و لزوم حفاظت از آنها تأکید و بهعنوان مثالی در این خصوص به سیلاب سال 1398 در جنوب لرستان اشاره و عنوان نمود در صورت عدم وجود آزادراه خرم آباد-اندیمشک دسترسی به جنوب غرب کشور به علت تخریب کامل محور خرم آباد-معمولان-پلدختر قطع میشد.از دیدگاه ایشان، راه بهمثابه موجود نسبتاً زنده است و باید همیشه این به این زیرساختها توجه و رسیدگی شود تا بتوان همیشه در سطح مناسب از آنها بهرهبرداری نمود.مدیرکل دفتر مدیریت پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور شناسایی ریسک سوانح را از اهم موارد برشمرد که توسط پژوهشکده سوانح انجام گردیده و پس از شناسایی باید برنامه اضطرار تدوین گردد و درنهایت به طرحی جامع جهت حفاظت از زیرساختهای حملونقلی برسیم.
عبدالله نوروزی معاون سابق وزیر راه و ترابری، ضمن بیان تجربیات مختلف خود در سوانح گوناگون، بر مدیریت یکپارچه و برآیند مطالعه، طراحی، ساخت و بهرهبرداری در حوزه حملونقل تأکید نمود. ایشان در ادامه، به تاریخچهای از صنعت حملونقل اشاره و روند توسعه آن را بررسی نمود.معاون سابق وزیر راه و ترابری، در سخنان خود به سانحه خیز بودن کشور ایران، ازجمله قرارگیری در دو خط زلزله در این کشور اشاره و توجه به خطوط حملونقلی با در نظرگیری این ریسک عظیم در کشور را بسیار حائز اهمیت دانست.ایشان همچنین اذعان نمود نرخ استهلاک سرمایه از نرخ احداث آن بهمراتب بیشتر است و لذا نگهداری از خطوط حملونقل فعلی بهمراتب مهمتر میباشد.
حسین میر شفیع مشاور و نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، نکات مهمی را در بحث نقشه راه ایمنی راهها ارائه نمود و همچنین ایشان در ادامه عنوان نمود یکی از اصلیترین معضلات در حوزه برنامهریزیها ضعف در دادهها و اطلاعات صحیح است.مشاور و نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، بر وجود سیستم حملونقل بهعنوان پشتیبان و یا جایگزین کردن سریع اجزای ازکارافتاده تأکید نمود و در این زمینه، به بیان تجربه سیلاب و قطع دسترسی به خطوط و راههای روستایی اشاره نمود.میرشفیع ضمن اشاره به ضعف در سرمایهگذاری در پروژههای کوهستانی، در ادامه سخنان خود به بررسی ضعفهای وارده به دلیل عدم پیشبیین تمهیدات لازم در طراحی بهویژه در طراحیهای لرزهای و عدم پیشبینی مسیرهای فرار چه در تونلها و چه در ساختمانهای حوزه راه پرداخت.
محمود رضا کی منش مدیر پروژه آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران)، اشاره داشت که در پروژههای اخیر، وزارت راه و شهرسازی بهویژه در آزادراهها به مسائل مدیریت بحران و کارکرد سیستم حملونقل مدیریت بحران توجه داشته و در این زمینه، به آزادراه غدیر اشاره نمود.ایشان در ادامه، ویژگیها و نکات قوت این آزادراه را برشمرد و در این راستا، به مواردی از قبیل تردد روان (سرعت طرح 130 کیلومتر در ساعت)، تردد ایمن (حذف پایههای میانی پلها در محل تبادلها)، جلوگیری از هدر رفت سرمایه کشور (دوره ساخت کوتاه 4 ساله) و پدافند غیرعامل (مهمترین شریان استانهای تهران و البرز) اشاره نمود و هریک را به تفصیل مورد بررسی قرار داد.