این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

مروری بر طوفان 12 خرداد سال 1393 تهران

انتشار : 1400/03/12 بازدید : 2,172
مروری بر طوفان 12 خرداد سال 1393 تهران

طوفان گردوخاک مورخ 1393/03/12 تهران طوفان کم‌سابقه‌ای است که شهر تهران را درنوردید و موجب پیامدهای مختلفی ازجمله سقوط بسیاری از درختان، داربست‌های ساختمان‌های نیمه‌کاره، مسدود شدن برخی از خیابان‌ها و معابر به دلیل سقوط برخی از اجسام، از کارافتادن بسیاری از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، پارگی‌های سیم‌های مخابراتی و برق، اختلال در رفت‌وآمد و افزایش حجم ترافیک شهری و کشته شدن چند تن از شهروندان گردید. 

طوفان‌ گردوخاک ازجمله مخاطراتی است که در سال‌های اخیر کشورهای منطقه خاورمیانه و بخش وسیعی از ایران، به‌ویژه مناطق غرب و جنوب غرب کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از عوامل اصلی ایجاد این پدیده، وزش بادهای شدید بر روی بیابان‌های مساعد تشکیل گرد وخاک است. این عوامل به همراه حرکت صعودی ناشی از سامانه‌های جوی، انتقال قائم ذرات گرد و غبار معلق به ترازهای بالاتر را فراهم می‌کند و سپس با جریان هوا به حرکت در آمده و مناطق وسیعی را پوشش می‌دهند (هگن و وودراف، 1973، فریرر، 1981).

طوفان گردوخاک مورخ 1393/03/12 تهران به‌صورت محلی و همرفتی شدید در منطقه حد فاصل ساوه، قم و تهران شکل گرفت و منجر به ایجاد بادهای افقی قوی گردید و با تغییر تند و جهت سرعت بسیار زیاد در منطقه همراه بود. این نوع باد در هواشناسی به بادهای گاستی (GUSTY) معروف است. طبیعت این نوع بادها به گونه‌ای است که به دلیل تغییرات سریع در جهت و شدت، دارای قدرت تخریبی بالایی هستند و در زمانی بسیار کوتاه سامان گرفته و دوام و عمری کوتاه دارند. تصویر دیواره عمودی گرد و خاک مؤید شکل‌گیری این پدیده خردمقیاس و نادر از نظر سرعت طوفان بوده است.

 

دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرائی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران
دوره‌های آموزشی
نشست‌های تخصصی
مقالات
کتاب‌ها
امکانات و تجهیزات