این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

آیین‌نامه اجرایی بند (چ) ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور

انتشار : 1398/08/17 بازدید : 1,423
آیین‌نامه اجرایی بند (چ) ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور

آیین‌نامه توسعه پوشش بیمه‌ای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (2) قانون مدیریت بحران کشور به استناد بند (چ) ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور تدوین گردید.

با عنایت به متن «قانون مدیریت بحران کشور» و وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و سایر لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز مندرج در قانون فوق‌الذکر؛ مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های قانون مزبور با هماهنگی سازمان‌های اجرایی مربوطه طی نامه شماره 124089 مورخ 1398/06/25 به پژوهشکده سوانح طبیعی ابلاغ شد.

پیرو این ابلاغیه، دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌‎نامه‌ها و تصویب‌‎نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور در پژوهشکده سوانح طبیعی شکل گرفت و جهت تدوین هر یک از اسناد نیز اقدام به ایجاد کمیته‌های تخصصی مربوطه گردید.

کمیته بیمه نیز به‌منظور تدوین آیین‌نامه توسعه پوشش بیمه‌ای اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های ماده 2 (موضوع بند چ ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور) در پژوهشکده سوانح طبیعی تشکیل گردید.

در تدوین این آیین‌نامه، روح حاکم بر قانون مدیریت بحران (مدیریت ریسک) مدنظر بوده است. از کلیات ارائه‌شده در آیین‌نامه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

- توسعه پوشش بیمه‌ای برای اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی ماده 2؛
- نحوه مدیریت خطرپذیری (ریسک) کلیه اموال تحت مالکیت دستگاه‌های ماده 2؛
- تعیین نحوه برآورد اعتبارات مورد نیاز، تأمین مالی بودجه مورد نیاز و نحوه تخصیص بودجه مربوط به بیمه اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی ماده 2؛
- فرهنگ‎سازی و ارتقای سطوح شناخت عمومی، طراحی و ترویج محصولات بیمه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی نسبت به انواع مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی؛
- تأمین پوشش بیمه اتکایی مورد نیاز برای بیمه‎نامه‎های موضوع این آیین‎نامه توسط سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
- تعدیل حق بیمه با توجه به اقدامات بیمه‎گذار در خصوص اقدامات انجام‌شده کاهش خطر و مدیریت ریسک (خطرپذیری)؛
- ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای الزامات و به‌منظور پایش اجرای این آیین‎نامه.

به موجب آیین‌نامه مذکور، بیمه مرکزی موظف است با همکاری کلیه مؤسسات بیمه‎ و صندوق‌های موضوع آیین‌نامه، حداکثر تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای برای دستگاه های اجرایی مندرج در قانون مدیریت بحران کشور از قبیل اشاعه فرهنگ مدیریت ریسک و بیمه، تأمین زیرساخت‌های مالی، سازمانی و انسانی مورد نیاز و تهیه و تدوین محصولات بیمه ای متناسب با مدیریت ریسک سوانح و حوادث را فراهم نماید.

همچنین، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند در سقف اعتبارات تأمین‌شده مربوطه به‌منظور ارتقای سطح تاب‌آوری خود، تمامی اموال بیمه‌پذیرشان را در برابر حوادث و سوانح، به قیمت کارشناسی نزد یکی از مؤسسات بیمه و صندوق‌ها، تحت پوشش بیمه‌ای متناسب قرار دهند.

دستگاه‌های اجرایی که اعتبارات آنها در بودجه کل کشور منظور می‌شود، موظفند اعتبارات لازم برای بیمه نمودن اموال بیمه پذیر خود را حداکثر تا پایان سه ماهه اول هر سال به منظور درج در بودجه سنواتی خود در لایحه بودجه سالیانه به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه نمایند و سازمان مکلف است تا مراتب پس از بررسی، به همراه نظریه سازمان برای اقدام لازم، به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شود.

همچنین دستگاه‌های اجرایی که بودجه آنها از منابع داخلی تأمین می‌گردد، از جمله شرکت‌های دولتی موظفند سه ماه قبل از پیشنهاد بودجه به مجامع عمومی یا ارکان ذی‌ربط، نحوه تأمین منابع برای بیمه اموال موضوع این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه نمایند تا مراتب پس از بررسی، به همراه نظریه این سازمان به دستگاه‌های اجرایی مذکور منعکس شده و در مجامع عمومی یا ارکان ذی‌ربط با توجه به نظر سازمان مدیریت بحران کشور، مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد.

بر اساس آیین‌نامه یادشده، سازمان مدیریت بحران کشور موظف است با همکاری بیمه مرکزی، دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های ذیربط، در خصوص فرهنگسازی و ارتقای سطوح شناخت عمومی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به انواع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت و طراحی و ترویج محصولات بیمه‌ای با اولویت بیمه خطرات آتش‌سوزی، سیل، زلزله و سایر پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با نیاز بیمه‌گذاران اقدام نماید.

آیین‌نامه توسعه پوشش بیمه‌ای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (2) قانون مدیریت بحران کشور به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (چ) ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور در 14 ماده در جلسه مورخ 1399/10/17 هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

جهت دریافت آیین‌نامه توسعه پوشش بیمه‌ای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (2) قانون مدیریت بحران کشور که توسط پژوهشکده سوانح طبیعی تدوین شده است، به لینک زیر مراجعه نمایید.