این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور (آیین‌نامه فداکار خدمت)

انتشار : 1398/08/17 بازدید : 1,482
آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور (آیین‌نامه فداکار خدمت)

آیین‌نامه فداکار خدمت به استناد تبصره 1 ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور تدوین گردید. 

 

 

با عنایت به متن «قانون مدیریت بحران کشور» و وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و سایر لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز مندرج در قانون فوق‌الذکر؛ مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های قانون مزبور با هماهنگی سازمان‌های اجرایی مربوطه طی نامه شماره 124089 مورخ 1398/06/25 به پژوهشکده سوانح طبیعی ابلاغ شد.

پیرو این ابلاغیه، دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور در پژوهشکده سوانح طبیعی شکل گرفت و جهت تدوین هر یک از اسناد نیز اقدام به ایجاد کمیته‌های تخصصی مربوطه گردید.

کمیته فداکار خدمت نیز به‌منظور تدوین آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت (موضوع تبصره 1 ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور) در پژوهشکده سوانح طبیعی تشکیل گردید.

آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور (آیین‌نامه فداکار خدمت) به‌منظور جبران هزینه‌های پزشکی و غرامت صدمه جسمی، نقص عضو و فوت کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون مذکور و اشخاصی که داوطلبانه و یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به حوادث و بحران‌ها با مدیریت سازمان مذکور و تحت نظارت و سازماندهی دستگاه‌های ذی‌ربط به هر نحوی همکاری می‌کنند و در انجام وظایف محوله آسیب دیده و یا فوت می‌نمایند؛ نگاشته شد.

به موجب این آیین‌نامه، کارکنان و داوطلبانی که در فاصله زمانی اعلام تا خاتمه شرایط اضطراری مندرج در قانون مدیریت بحران کشور، داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور، طبق برنامه عملیات پاسخ دستگاه‌های ذی‌ربط که به تأیید این سازمان رسیده است، همکاری نموده و به سبب انجام وظایف محوله، آسیب دیده یا فوت می‌نمایند، مشمول این آیین‌نامه هستند و به عنوان فداکار خدمت محسوب می‌شوند و از خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در آیین‌نامه بهره‌مند خواهند شد.

در مورد آن دسته از فداکاران خدمت که تحت پوشش بیمه‌ پایه و تکمیلی هر یک از صندوق‌های بیمه درمان و بازنشستگی می‌باشند، حسب مورد خود یا عائله تحت تکفل از خدمات و تسهیلات بیمه همان صندوق‌های ذی‌ربط بهره‌مند خواهند شد و در صورتی که از پرداختی به مشمولین این آیین‌نامه کمتر باشد، سازمان مابه‌التفاوت آن را از محل اعتبارات مندرج در قانون مدیریت بحران کشور جبران خواهد نمود.

چنان‌چه هر یک از کارکنان یا داوطلبان حین عملیات پاسخ مفقود گردند، تا زمان تعیین وضعیت نهایی فرد مبنی بر غایب مفقودالاثر بودن وی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تأیید مرجع قضایی ذی‌صلاح می‌رسد، مستمری مندرج در آیین‌نامه حسب مورد به ذی‌نفعان قانونی وی پرداخت می‌گردد.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای کارکنان و داوطلبان متبوع خود متناسب با نیاز به تشخیص بالاترین مقام دستگاه، پوشش‌های بیمه‌ای مسئولیت و حوادث بی‌نام در چهارچوب قوانین مربوط که در آن تعهدات بیمه‌گر برابر با هزینه‌های مربوط در این آیین‌نامه باشد، برای موارد خاص خریداری نمایند؛ در این صورت خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در این آیین‌نامه از محل همان بیمه‌نامه‌ها تأمین می‌شود.

آن دسته از فداکاران خدمت که خدمات برجسته‌ای در حفظ اموال و نجات جان مردم و کاهش صدمات ناشی از حوادث و سوانح داشته‌اند، متناسب با سطح خدمات ارائه شده به پیشنهاد استاندار و تأیید رییس سازمان مدیریت بحران کشور و تصویب وزیر کشور جهت دریافت و بهره‌مندی از نشان‌های مندرج در آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، به مرجع ذی‌ربط معرفی می‌شوند.

همچنین سازمان مدیریت بحران کشور موظف است با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تمهیداتی را فراهم نماید که به‌منظور پاسداشت خدمات فداکاران خدمت و ترویج ارزش‌های فداکاری و ایثار به پیشنهاد کمیته استانی و تصویب کمیته ملی برنامه‌های تقدیر از فداکاران خدمت از قبیل نامگذاری معابر، اماکن و فضاهای عمومی در شهرها و روستاها و پیش‌بینی محل دفن مناسب اجرا شود.

آیین‌نامه فداکار خدمت در 15 ماده در جلسه مورخ 1400/03/30 هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

 

جهت دریافت آیین‌نامه فداکار خدمت که توسط پژوهشکده سوانح طبیعی تدوین شده است، به لینک زیر مراجعه نمایید.