این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

مدیر کل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن: جابجایی روستاها هزینه زیادی به دنبال دارد

انتشار : 1399/05/27 بازدید : 894
مدیر کل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن: جابجایی روستاها هزینه زیادی به دنبال دارد

مدیر کل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرایند بازسازی سکونتگاه‌های آسیب‌دیده در سیلاب 98 خوزستان را تشریح کرد و اقدامات بنیاد مسکن در این زمینه را برشمرد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، نشست «بازسازی سکونتگاه‌های شهری و روستایی پس از سیلاب 98‌ استان خوزستان‌» در قالب سلسله نشست‌های مدیریت بحران توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی در روز یکشنبه مورخ 26 مرداد ماه 1399 در محل پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.

در این نشست مسعود عسکری، مدیر کل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تشریح علل وقوع، اقدامات بنیاد مسکن و دستاوردها در رابطه با بازسازی سکونتگاه‌های روستایی حادثه‌دیده از سیلاب سال 98 استان خوزستان پرداخت.

وی علل وقوع سیل و آسیب دیدن سکونتگاه‌ها را شامل مواردی همچون حجم بسیار زیاد و کم‌سابقه بارش‌ها، قرارگیری برخی از سکونتگاه‌ها در بستر و حریم رودخانه‌ها، شکست دایک‌های محافظتی (سیل بند) رودخانه‌ها، تخریب سواحل و فرسایش، عدم لایروبی مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها، عدم انجام اقدامات موثر آبخیزداری و آبخوان‌داری و مدیریت نسبتاً نامناسب آب پشت سد رودخانه‌های کارون، کرخه و دز دانست و بیان کرد: از مجموع 295 روستای مورد بررسی در استان خوزستان، تعداد 180 روستای خسارت‌دیده شناسایی گردید؛ در این میان، 119 روستا دچار آبگرفتگی و 61 روستا در محاصره آب قرار داشتند.

عسکری در ادامه اضافه کرد: پس از وقوع سیل، ارزیابی سریع میزان آسیب سکونتگاه‌ها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد و اقدامات لازم از قبیل استقرار ستادهای معین بازسازی از شش استان کشور در خوزستان، دریافت نقشه‌های مربوط به حد بستر و حریم رودخانه‌ها، راه‌اندازی سامانه پایش برای رصد روند بازسازی، برداشت کدهای ارتفاعی، انعقاد قرارداد با دانشگاه شهید چمران برای تهیه «طرح جامع ساماندهی و اسکان روستاهای در حریم رودخانه و در معرض سیل استان خوزستان»، انعقاد قرارداد با دانشگاه تهران برای «ارزیابی سریع وضعیت اجتماعی 32 روستای سیل‌زده در استان خوزستان» و تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به درخواست‌های تغییر کاربری و اصلاح محدوده در خصوص واحدهای نیازمند جابجایی صورت گرفت و همچنین برای تعداد 40 روستای آسیب‌دیده فاقد طرح هادی نیز طرح تهیه گردید.

وی تصریح کرد: از مجموع 46 روستای نیازمند اجرای دایک حفاظتی، با لحاظ همه جوانب و شرایط ویژه اجتماعی استان، عملیات اجرایی احداث دایک در 17 روستا در دستور کار قرار گرفت و برای سایر سکونتگاه‌ها نیز با محاسبه تراز ارتفاعی سیلاب، نسبت به ارائه کدهای ارتفاعی کف ساختمان اقدام گردید.

عسکری در پایان، پیشنهاداتی کلی در این زمینه ارائه کرد و افزود: با توجه به این‌که تعداد قابل توجهی از روستاهای کشور در بستر سیلابی رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار دارند و جابجایی آن‌ها هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت، در وهله نخست می‌بایست راهکارهایی نظیر ایمن‌سازی مورد توجه قرار گیرد و در صورت ضرورت و فقدان توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی برای درجاسازی، اقدام به جابجایی موضعی یا کلی روستا نمود. وی خاطرنشان کرد که در کنار اجرای طرح‌های ایمن‌سازی روستاها، انجام سایر اقدامات تکمیلی مانند آبخیزداری و آبخوان‌داری، مهندسی رودخانه و لایروبی، احداث سایر سازه‌های محافظ مانند دیوارهای عرضی، سیل‌برگردان، سدهای لاستیکی، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هشدار سیل توسط دستگاه‌های ذیربط بسیار حیاتی است.

دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرائی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران
دوره‌های آموزشی
نشست‌های تخصصی
مقالات
کتاب‌ها
امکانات و تجهیزات