محسن اسماعیلی: در 24 ساعت اولیه حدود 440 هواپیما از این فرودگاه پرواز کرد؛ یعنی هر سه دقیقه یک پرواز داشتیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، به مناسبت نوزدهمین سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، بیستوهفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران با موضوع «بازخوانی مدیریت بحران زلزله سال 1382 بم» به همراه رونمایی کتاب «تاریخ شفاهی مدیریت بحران پس از زلزله سال 1382 بم» توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی با حضور حدود 350 نفر از مسئولان، اساتید و علاقمندان به این حوزه به صورت برخط برگزار شد.
محسن اسماعیلی مدیرکل وقت فرودگاههای استان کرمان سخنرانی خود را در دو بخش در رابطه با فعالیتها و اقدام انجامشده و پیشنهادات و توصیهها آغاز کرد.
ایشان روایت خود از لحظه زلزله و اقدامات پس از آن برای انتقال مجروحین و متخصصین در فرودگاه بم را تشریح کرد: در 24 ساعت اولیه حدود 440 هواپیما از این فرودگاه پرواز کرد؛ یعنی هر سه دقیقه یک پرواز بود، 4545 پرواز در 15 روز که آسمان ایران اپن اسکای بود انجام گرفت، سیستم روشنایی باند فرودگاه برای پرواز در شب فعال شد، هواپیماهای ایرباس ماهان در فرودگاهی که امکانات آن را نداشت فرود آمدند، در پارکینگ فرودگاه که برای پارک 4 هواپیما تعبیه شده بود، 19 هواپیما پارک شد و سوختگیری هواپیماهای خارجی در فرودگاه رایگان شد.
ایشان به کمکهای کشورهای خارجی که از کشورهای مختلف اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این کمکها باید بهدرستی هدایت و مدیریت شود تا آن چه که آسیبدیدگان نیاز دارند به دستشان برسد. برای مثال بخاریهای چوبسوز به درد مردم بم نخورد اما دستگاه آب شیرینکن و کمک به بازسازی قنوات بم از کمکهای حائز اهمیت بود.
از دیدگاه اسماعیلی، فرودگاههای اقماری اگر 50 سال هم هیچ خدماتی ندهد، اما با یک باند و یک برج پرتابل و امکانات اولیه میتوانند یک شهر را از بحران نجات دهند؛ همانطور که در بم این اتفاق رخ داد.
در نهایت ایشان بر ضرورت ثبت تجارب و تصمیمات لحظهای در مواقع بروز بحران، پیشبینی مکان امن برای اسکان مردم در شهرهای بزرگ، تولید 5000 مسکن پیشساخته آماده در تمام شهرها در مواقع بحران و حضور افراد باتجربه در مدیریت بحران تأکید نمود.