علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب 158 اقدام و 25 خط تلاش در حوزههایی از قبیل ابنیه فنی و بزرگراهی، شریانهای حیاتی، بافتهای فرسوده و ناکارآمد، پلها، گودهای رهاشده، ساختمانهای ناایمن، بازارها، معابر، مترو و پایانهها تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتشنشان و دیگر قربانیان حادثه پلاسکو، 28امین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران از سری نشستهای ویژه کلانشهر تهران با موضوع «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پلها، ساختمانها و فضاهای زیرسطحی» توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی با حضور بیش از 450 از مسئولان، اساتید و علاقهمندان به این حوزه به صورت برخط برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضرورت نگاه ویژه به موضوع پیشگیری و کاهش خطر را خاطرنشان ساخت و گفت: سیل، زلزله، طوفان، فرونشست، فروریزش زمین، تغییر اقلیم، تهدیدات بیولوژیک، فروریزش ساختمانی، مواد خطرناک، آتشسوزی و تجمعات انبوه از مهمترین مخاطرات شناساییشده در تهران هستند.
نصیری گفت: بر اساس شاخص ایمنی شهری، تهران در رده 320 قرار گرفته است و این موضوع قابل بررسی است. متأسفانه در دهههای طولانی با بیتوجهی به پرداخت سهم نگهداری زیرساختهای شهری، بر بار ریسک در شهر تهران افزوده شده و در کنار احداث شبکهها، پلها و ابنیههای جدید، هزینه کافی برای نگهداری وضع موجود نشده است.
ایشان در ادامه به شناسایی و اولویتبندی مخاطرات در کلانشهر تهران پرداخت و آماری از محدودهها و ساختمانهای ناایمن، گودها، مدارس و مساجد در معرض خطر را ارائه داد و گفت: 119 ساختمان ناایمن در برابر حریق توسط سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شناسایی شده است.
نصیری در ادامه اسناد قانونی فرادست در زمینه پیشگیری شامل سیاستهای کلی نظام در پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه (ابلاغی مقام معظم رهبری)، قوانین شهرداری و نظام مهندسی و کنترل ساختمان و قانون مدیریت بحران کشور را بیان کرد و گفت: برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب 158 اقدام و 25 خط تلاش در حوزههایی از قبیل ابنیه فنی و بزرگراهی، شریانهای حیاتی، بافتهای فرسوده و ناکارآمد، پلها، گودهای رهاشده، ساختمانهای ناایمن، بازارها، معابر، مترو و پایانهها تدوین شده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه، ساختار قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران و کمیتههای آن شامل کمیتههای ایمنی شهرسازی و معماری، خدمات شهری، حملونقل و ترافیک، هماهنگی ایمنی مناطق، ایمنی فنی و عمرانی، فرهنگسازی ایمنی، جقوقی، اطلاعاتی و امنیتی و هوشمندسازی را تشریح کرد.
نصیری از اهداف و راهبردهای برنامه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران، ارتقای ایمنی کالبدی شهر تهران و کاهش آسیبپذیری در حوزههای ابنیه، بافت شهری و شریانهای حیاتی، ایجاد وحدت رویه در مدیریت ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ساختار نظاممند با تأکید بر تعیین و تفکیک مسئولیتها، بهرهگیری از فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند در جهت ارتقاء ایمنی کلانشهر تهران، برنامهریزی و نظارت بر اجرای فرآیندهای کاهش خطر و ارتقای ایمنی و ارتقای آگاهی عمومی و ترغیب مشارکت اجتماعی در حوزه ایمنی کالبدی را برشمرد و خط تلاش و اقدامات هر کمیته را تشریح نمود.
وی در پایان ضمن تشریح اقدامات صورتگرفته در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران از قبیل آغاز به کار تیمهای ارزیابی ایمنی ساختمانهای مهم و بلند مرتبه شهر تهران، ارزیابی وضعیت محدوده ناپایدار شهری و تعیین تکلیف گودهای رها شده، بر اهمیت و ضرورت توجه به سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) تأکید نمود.