محمدصادق خیرخواه مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران: قبل از انقلاب در تهران 39 تقاطع و 47 پل ساخته شده بود و این عدد تا سال 1381 به 71 تقاطع و 155 پل رسید و از سال 1381 تاکنون هم 333 تقاطع و 551 پل در شهر تهران ساخته شده و در مجموع 753 پل و 443 تقاطع در تهران وجود دارد و شهرداری طبق ماده 73 برنامه پنج ساله دوم این پلها را شناسایی کرده و مقاومسازی 50 دستگاه پل را در اولویت 5ساله خود قرار داده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتشنشان و دیگر قربانیان حادثه پلاسکو، 28امین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران از سری نشستهای ویژه کلانشهر تهران با موضوع «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پلها، ساختمانها و فضاهای زیرسطحی» توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی با حضور بیش از 450 از مسئولان، اساتید و علاقهمندان به این حوزه به صورت برخط برگزار شد.
محمدصادق خیرخواه مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید بر اینکه ارتقای ایمنی و کیفیت پروژههای احداث ابنیه به الزامات فنی و اجرایی جدید نیاز ندارد، از فقدان سازندگان ذیصلاح و توانمند به عنوان مشکلی بزرگ در حوزه ساخت و ساز یاد کرد.
وی با اشاره به حادثه متروپل و مطالعاتی که به منظور واکاوی علل این حادثه در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، از اینکه برخی از فعالان حوزه ساخت و ساز، تخصصی در این زمینه ندارند، انتقاد و تاکید کرد: ساختارهای نظارتی و قانونگذاری در کشور باید در جهت الزام حوزه ساخت و ساز به بهرهگیری از بنگاههای صاحب صلاحیت تلاش کنند.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران، از فعالیت این نهاد با تعبیر احیای وظایف خاموش یاد کرد و افزود: تمام وظایف مهم در حوزه ایمنی در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی احیا شده و این در حالی است که حمایتهای ساختاری لازم برای تحقق تکالیف یادشده نیز پیشبینی شده است.
خیرخواه، در ادامه ضمن ارائه گزارشی با عنوان ایمنی کالبدی کلانشهر تهران به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در این سازمان به منظور پایش و مقاوم سازی پل ها و ابنیه مهم مدیریت شهری پایتخت پرداخت.
ایشان مأموریتهای اصلی معاونت فنی و عمرانی را طراحی، اجرا و نظارت بر پروژههای عمرانی در سطح شهر تهران، مرمت، بهسازی، مقاومسازی و ایمنسازی زیرساختهای شهری و هدایت، نظارت و کنترل سازمانی برشمرد و در ادامه به موضوع مقاومسازی پلها در شهر تهران پرداخت.
وی افزود: قبل از انقلاب در تهران 39 تقاطع و 47 پل ساخته شده بود و این عدد تا سال 1381 به 71 تقاطع و 155 پل رسید و از سال 1381 تاکنون هم 333 تقاطع و 551 پل در شهر تهران ساخته شده و در مجموع 753 پل و 443 تقاطع در تهران وجود دارد و شهرداری طبق ماده 73 برنامه پنج ساله دوم این پلها را شناسایی کرده و مقاومسازی 50 دستگاه پل را در اولویت 5ساله خود قرار داده است.
ایشان در ادامه کلیه اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نگهداشت پلها از قبیل شناسایی و تهیه شناسنامه فنی برای تمامی پلها، تهیه دستورالعمل فنی بازرسی، نگهداری، تعمیر و فهرست بها و اخذ تایید شورایعالی فنی برای دستورالعملهای بازرسی، ارائه دوره های آموزشی و تربیت نیروهای متخصص، انجام 2 دوره بازرسی سطح یک برای تمامی پل ها و بازرسی سطح 2 برای پل های دارای آسیب، اولویت بندی پلها از منظر نگهداری و تعمیر، ارائه طرح تعمیر و نگهداری برای پلهای اولویتدار، پردازش اطلاعات و شناسایی آسیبهای پرتکرار و ارائه بازخورد طراحی را برشمرد.
ایشان سپس ماتریس مسئولیت تعمیر و نگهداری پلهای سطح شهر تهران شامل سه گام اصلی را برشمرد و سطوح بازدیدها را تشریح نمود. خیرخواه در ادامه به ارائه دستهبندی آسیبها پرداخت و افزود: شناسایی این آسیبها منجر به کاهش مخاطره جانی، نارضایتی شهروندان و هزینه تعمیر و نگهداری میشود.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه تجربه تهیه شناسنامه فنی و ایمنی، اولویتبندی و تهیه طرح مقاومسازی ساختمانهای ملکی شهرداری تهران را بیان نمود و آمار وضعیت ایمنی ساختمانهای ملکی، سیستمهای آتشنشانی ساختمانها و آسیبپذیری آنها به تفکیک منطقه را ارائه کرد.