زینب نصیری، مددکار اجتماعی و مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بعنوان به طرح الزامات اخلاقی مورد مداقه مشاغل یاورانه (مددکار، پرستار، پزشک، امدادگر و ...) پرداخت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، سیوپنجمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران به عنوان پیشنشست همایش علمی اخلاق امدادگری با موضوع «اخلاق امدادگری و مدیریت بحران جامعهمحور» توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی با همکاری جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران و با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و علاقهمندان به این حوزه بهصورت برخط در پژوهشکده برگزار شد.
زینب نصیری، مددکار اجتماعی و مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بعنوان سخنران سوم این نشست به طرح الزامات اخلاقی مورد مداقه مشاغل یاورانه (مددکار، پرستار، پزشک، امدادگر و ...) پرداخت.
در این ارائه نصیری به بیان اصول اساسی مواجهه با آسیبدیدگان توسط نیروهای امدادگر پرداخت. ضرورت خودشناسی و وقوف بر توانایی و ضعفهای فردی از جمله اولین اصول مداخله در بحران است. آمیختن و ترکیب کردن انواع مهارتها بالاخص مهارتهای گوش دادن، گفتوگو، همدلی و ارزیابی در تمامی موقعیتها، ضرورت یادداشتبرداری (اهمیت سه اصل درست بودن، کوتاه بودن و واضح بودن)، قابلیت تشخیص مشکل و فراهم کردن منابع حمایتی برای مراجعین از دیگر اصول مواجهه با آسیبدیدگان است که در این سخنرانی پیرامون آن توضیحات مبسوطی ارائه گردید.
نقطه عطف سخنرانی نصیری، بر دو راهیهای اخلاقی پیش روی امدادگران قرارداشت. او پس از بحث در ارتباط با بایدها و نبایدهای اخلاقی مداخلات در بحران، به بیان راهکارهایی برای اتخاذ تصمیم اخلاقیتر در جریان سوانح توسط حرف یاورانه اشاره داشت.
تلاش مسئولانه برای حل تعارض از طریق درگیر کردن تمامی ذینفعان در فرایند تصمیمگیری، اتخاذ تصمیم در هماهنگی کامل با ذینفعان محلی (برای امدادگران ملی و بینالمللی)، انتخاب مبتنی بر مولفه محافظت از زندگی انسانی/ دفع خطر جانی، توجه به سه مولفه بی طرفی، تعمیم و توجیهپذیری در ارزیابی تصمیم اتخاذ شده، ایجاد فضای گفتوگوهای جدی پیرامون دو راهیهای اخلاقی و چالشبرانگیز بین ذینفعان در مرحله آمادگی، ایجاد فضاهای امن برای صحبت در خصوص مسائل اخلاقی، تاکید بر رعایت اصول اخلاقی در هنگام تشریح وضعیت مراجعان توسط سازمانهای ذیربط، تلاش برای تغییر و اصلاح قانون، از جمله راهکارهایی بود که در این ارائه طرح گردید.