این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

گرکانی: استفاده از واژه بلایا از ناآگاهی ماست

انتشار : 1399/10/06 بازدید : 866
گرکانی: استفاده از واژه بلایا از ناآگاهی ماست

هشتمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی در حوزه مدیریت بحران کشور با عنوان «بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال 1382 بم» همراه با نشست خبری پیرامون قانون جدید مدیریت بحران کشور به همت پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی در نشستی که به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به حاضرین و شرکت‌کنندگان مجازی این نشست و گرامیداشت یاد قربانیان زلزله بم در سال 1382، به تشریح برخی نکات درخصوص این سانحه پرداخت.

گرکانی ضمن برشمردن تجربیات زمین‌لرزه سال 1382 بم، درخصوص اهمیت توجه بیش از پیش به خسارات اجتماعی-روانی حادثه‌دیدگان و لزوم توجه به این ابعاد گفت: خوشبختانه در قانون جدید مدیریت بحران کشور بر پیشگیری و کاهش خطر و عدم تمرکز صرف بر مرحله پاسخ و بازسازی تأکید شده است. گرکانی ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد جامعه‌محور به عنوان مسئولیت همگانی گفت: در بازسازی بم سه مورد به عنوان محورهای اصلی مطرح است؛ ایمنی در ساخت‌وساز، بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم در طراحی و اجرا و در آخر توجه به هویت بم که متأسفانه کمتر محقق شد.

وی همچنین به حضور رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در بم اشاره کرد و افزود: بیش از 30 سازمان مردم‌نهاد در بم حضور داشتند، در زلزله لرستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه این حضور پررنگ‌تر هم شد.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی که مدیریت طرح تدوین لوایح، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور را بر عهده دارد، بر اهمیت حضور رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: تلاش تمام ذی‌نفعان باید در این راستا باشد که شرایط اضطراری مدیریت شده و از رسیدن به شرایط بحران جلوگیری شود. رسانه‌ها علاوه بر مرحله پاسخ، در مرحله پیشگیری و آموزش نیز تأثیر به‌سزایی دارند که می‌بایست توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی همچنین به نادرست بودن استفاده از واژه بلایا در حوزه مدیریت بحران اشاره کرد و بر ضرورت همزیستی با مخاطرات تأکید نمود و اهمیت مشارکت و نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌ها، متخصصین، رسانه‌ها و مردم در موضوع زلزله تهران و افزایش آگاهی در این زمینه را خاطرنشان ساخت.

در ادامه این نشست، گرکانی فرایند تدوین و مفاد کلیه لوایح، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور و وضعیت پیشرفت فعلی آن را تبیین کرد و گفت: قانون جدید با قانون قبلی دو تفاوت اصلی دارد؛ تکالیف دستگاه‌های موضوع ماده (2) قانون به طور مشخص تعیین شده و تأکید بسیاری بر موضوع پیشگیری و کاهش خطر شده است. وی افزود: پیرو ابلاغ مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز قانون مدیریت بحران کشور در شهریور ماه 1398 از سوی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به پژوهشکده سوانح طبیعی، دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران کشور در پژوهشکده سوانح طبیعی شکل گرفت و جهت تدوین هر یک از اسناد نیز اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی گردید. در راستای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت علمی کشور حدود 350 نفر از اساتید در حوزه‌های تخصصی مرتبط در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی کشور شناسایی گردیدند و به‌عنوان شورای مشورتی در هر یک از کمیته‌های مرتبط دعوت به همکاری شدند. با توجه به محدودیت زمانی مصرح در متن قانون، ضمن برگزاری منظم جلسات کارشناسی، به استناد بند ت ماده 13 قانون مدیریت بحران، از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون نیز برای شرکت در جلسات تخصصی کمیته‌ها و همچنین جلسات بحث متمرکز گروهی دعوت به عمل آمد که با مشارکت فعال ایشان همراه شد و طی یک سال فرایند تدوین اسناد قانون، حدود 46600 نفرساعت کار کارشناسی صورت گرفت.

در حاشیه نشست «بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال 1382 بم»، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و تحقیقاتی میان پژوهشکده سوانح طبیعی و مجمع جهانی ریسک GRF داووس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری شکل‌گرفته، گامی رو به جلو در حوزه کاهش ریسک برداشته شود.

دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرائی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران
دوره‌های آموزشی
نشست‌های تخصصی
مقالات
کتاب‌ها
امکانات و تجهیزات