این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد پژوهشکده سوانح طبیعی کاملا محفوظ می باشد

نادی ضرورت تدوین آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت را تشریح نمود

انتشار : 1400/05/25 بازدید : 302
نادی ضرورت تدوین آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت را تشریح نمود

محسن نادی در نشست آنلاین «ارائه آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت» گفت: پیش از تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور، برخورد دوگانه‌ای در زمینه حضور داوطلبین در فرایند مدیریت بحران وجود داشت؛ نحوه برخورد با این گروه مشخص نبود و در نتیجه هر سازمان به شیوه‌ای عمل می‌نمود که دور از عدالت بود. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، نشست آنلاین «ارائه آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت» در قالب سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه مدیریت بحران توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی در روز یکشنبه مورخ 24 مردادماه 1400 ساعت 10:00 الی 12:00 برگزار گردید.

در این نشست آنلاین، محسن نادی مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و عضو شورای راهبری مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح جمهوری اسلامی به ضرورت تدوین این آیین‌نامه پرداخت.

نادی با بیان مقدمه‌ای درخصوص حضور داوطلبین در فرایند مدیریت بحران، گفت: داوطلبان در همه حوزه‌ها با انگیزه‌ترین و شاید کارآمدترین افراد برای مواجهه با شرایط و موقعیت‌های گوناگون و بحرانی هستند که با ایثار و از خودگذشتگی فعالیت می‌کنند. بر اساس تجارب جهانی، انجام عملیات واکنش‌های اضطراری مقابله با بحران به‌تنهایی از عهده دولت‌ها خارج است و تلاش‌های جمعی اعضای هر جامعه برای کاهش خسارات، جزء لاینفک فعالیت‌های مرتبط محسوب می‌شود. 

مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در اسناد بین‌المللی از جمله سه سند «یوکوهاما»، «چهارچوب اقدام هیوگو» و «چهارچوب سندای برای کاهش ریسک بلایا» به موضوع نقش تشکل‌های مردم‌نهاد و داوطلبین در حوزه مدیریت بحران پرداخته شده و بر مشارکت اجتماع محلی تأکید شده است. 

نادی گفت: تأکید بیشتر مطالب این سه سند به‌ویژه سند سندای، عمدتاً بر بخش خصوصی و داوطلبی است؛ به‌عبارتی اولویت داوطلبان بر نیروهای رسمی امدادی و کمک‌رسان مورد تأکید است. 

ایشان همچنین به بیان تجربه کشور ژاپن در بهره‌مندی از نیروهای داوطلب در فرایند مدیریت بحران پرداخت و در ادامه سه بخش فعال در حوزه امدادرسانی و مدیریت بحران (بخش عمومی، بخش خصوصی و بخش مردمی و NGOها) را معرفی نمود. 

محسن نادی در نشست آنلاین «ارائه آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمت» گفت: پیش از تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور، برخورد دوگانه‌ای در زمینه حضور داوطلبین در فرایند مدیریت بحران وجود داشت؛ به این شکل که در برخی موارد حین امداد و نجات، متأسفانه برخی امدادگران و داوطلبین دچار آسیب‌دیدگی می‌شدند و یا فوت می‌کردن،د اما به دلیل عدم وجود مقررات صریح و مشخص و نظر به این‌که برخی داوطلبین خارج از چتر حمایتی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بخش عمومی قرار دارند، نحوه برخورد با این گروه مشخص نبود و در نتیجه هر سازمان به شیوه‌ای عمل می‌نمود که دور از عدالت بود. 

در ادامه این نشست آنلاین، عضو شورای راهبری مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح جمهوری اسلامی ایران به وضع مقررات مشخص در این زمینه پس از تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور اشاره نمود و ابعاد مختلف ماده 20 این قانون را تشریح نمود. 

محسن نادی افزود: در قانون مدیریت بحران کشور مقرر شده بود که ظرف 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، آیین‌نامه اجرایی ماده 20 توسط سازمان با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و بیمه مرکزی تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران برسد که سازمان مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز قانون را به پژوهشکده سوانح طبیعی واگذار نمود و در نهایت این امر به خوبی صورت گرفت و این آیین‌نامه در جلسه مورخ 1400/03/30 هیأت وزیران تصویب و در تاریخ 1400/04/02 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید.

مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و عضو شورای راهبری مجمع ملی کاهش خطرپذیری سوانح جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست آنلاین ارائه آیین‌نامه اجرایی فداکار خدمتی، مواد مختلف این آیین‌نامه را به‌طور خلاصه بیان نمود. 

در انتهای نشست نیز، فرصتی برای طرح پرسش و پاسخ از سوی شرکت‌کنندگان اختصاص داده شد که طی آن، پیرامون مباحث مطرح‌شده بحث و تبادل‌نظر شکل گرفت.

دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرائی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران
دوره‌های آموزشی
نشست‌های تخصصی
مقالات
کتاب‌ها
امکانات و تجهیزات