سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر لزوم مدلسازی ساختمانهایی که بهخصوص دارای ارزش اقتصادی نیز هستند و مکانیزمهای فروریزش آنها تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، بیستودومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران با عنوان «بررسی ابعاد مدیریتی حادثه ساختمان متروپل آبادان» در روز چهارشنبه 25 خردادماه 1401 توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی با حضور بیش از 700 نفر از مسئولان، اساتید و علاقهمندان به این حوزه به صورت برخط برگزار شد.
حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به تشریح فرایند تولید و بهرهبرداری ساختمان متروپل پرداخت و گفت: تلاش من این است که راهکاری پیشنهاد دهم تا مسئولین و مدیران بتوانند در این مسیر قرار بگیرند و مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: متروپل هنوز در مرحله تولید بود و به بهرهبرداری نرسیده بود. به نظر میرسد که فرایند تولید پیچیده نیست، اما متأسفانه گاهی نظارت به خوبی صورت نمیگیرد. مرحله بعدی که متاسفانه مغفول مانده است، کنترل در زمان بهرهبرداری است که در کشور ما عملیاتی نشده است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: ساختمان متروپل مجموعهای از تخلفات پی در پی بود. در این ساختمان طراح ذیصلاح نبوده و ناظر نیز عملاً در ابتدا حضور نداشته و سپس اتفاقات متعددی درخصوص ناظر رخ داده است. بر اساس گزارشهای موجود، ساخت متروپل بدون مجوز آغاز شده است و به طور کلی، اجرا و نظارت مسیر صحیحی طی نکرده است؛ به نحوی که حتی به تخلفاتی که توسط ناظر اعلام شده هم اهمیتی داده نشده است.
شکیب با بیان اینکه جا دارد در مرحله بهرهبرداری نیز مسئولین متوجه اهمیت موضوع شوند، گفت: یکهزار ساختمان بالای 12 طبقه در تهران داریم که نقشههای آنها باید در دسترس افراد ذیصلاح باشند. همچنین، باید مکانیزمهای فروریزش ساختمان از پیش آماده باشد. مدلسازی ساختمان و مکانیزمهای فروریزش آن باید مشخص باشد تا تیم های امدادی بدانند باید از کجا شروع کنند. هنوز باید تلاش بسیاری کنیم تا این اتفاقات رخ دهد.
وی گفت: به لحاظ مطالعاتی کارهای خوبی انجام شده که در سطح دنیا مرجع شده است، اما خودمان از آن استفاده نمی کنیم. در واقع فاصله دانش ما با عملکردمان زیاد است. باید مطالعات انجامشده پیادهسازی شود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا ریسک را کاهش دهیم و لزوم آن اجرای طرحهای تفصیلی است، گفت: درخواست ما این است که اگر قرار است ساختمانی پنج طبقه ساخته شود چرا از ابتدا دستور نقشه پنج طبقه داده نمیشود.
بهروز رسانی طرح جامع و تفصیلی شهری، برقراری صحیح نظامات اداری درونسازمانی و برونسازمانی و تغییر رویکردهای حاکمیتی، فنی و اجرایی از پیشنهادات وی در این نشست بود.